Gör personliga tavlor

För Er som missade sesongspremiären av Äntligen Hemma finns detta tips och mycket mera på Hemmakanalen.se


Foto: Carl-Johan Bauhn / TV4


Gör egna siluetter



Att göra siluetter är en gammal konst från 1700-talet. Då gick man till en siluettklippare som gjorde detta på frihand. Är man inte så stadig på handen finns det dock knep att tillgå. Karin Mannerstål visade hur man gör snygga siluettbilder med hjälp av ett foto.
 

Tidsåtgång: ca 20 min
Svårighetsgrad: Lätt


Material som behövs:

• Tjockt papper, till siluett
• Bakgrundspapper
• Tejp
• Papperslim
• Ram
• Ev. Målarfärg
• Ev. Band


Verktyg som behövs:


• Skalpell eller mattkniv
• Skärmatta eller skärbräda
• Ev. Borrmaskin
• Ev. Pensel, till färg


Så här gör du:

1. Ta ett kort från sidan av personen du vill göra siluett på. Det underlättar om du har en enfärgad bakgrund. Justera storleken på bilden i datorn så den passar in i ramen. Skriv ut på vanligt papper.

2. Lägg en skärmatta eller skärbräda i botten och lägg sedan på det tjocka pappret du skall skära i. Tejpa fast pappret på skärmattan och lägg sedan på fotot och tejpa även fast detta.

3. Ta en skalpell eller mattkniv och skär noggrant efter siluetten på fotot. Fortsätt till hela porträttet är frilagt.

4. En snygg siluett behöver ju en snygg ram. Rama in i passande ram, och varför inte passa på att piffa upp en tråkig ram med lite färg och snygga band?


Lycka till!


Text och bild hämtat från hemmakanalen.se


Adjöss så länge!
 


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Ja! Åh, det är så himla skönt att veta att det finns andra som tänker likadant. Ibland får jag för mig att jag är jätteensam och jättetöntig som känner så, som inte är intresserad av "det vilda, ungdomliga livet i storstäderna". Jag blir så mätt av det, det är ju bara yta och stress. När jag är i naturen känner jag verkligen mig själv, jag går inåt.

2009-10-07 @ 16:51:51
URL: http://voix.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jaaa, det ska jag absolut göra ;D

2009-10-07 @ 22:21:30
URL: http://sofieselin.blogg.se/
Postat av: julia

ja, man kan göra vilken röra man vill! :)

2009-10-07 @ 22:26:34
URL: http://jeia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0