Mormor Esters chokladkaka


Min mormor kommer från Norge.
Där kan de minsann det där med att baka.
Speciellt saftiga chokladkakor som smälter i munnen.




Mormor Esters chokladkaka

Ingredienser:

150 g smör eller margarin

2 dl socker

3-4 ägg

1 ½ dl vetemjöl

1 dl kakao eller 50 g mörk choklad (70%)

½ tsk salt

1 tsk bakpulver

Saft och rivet skal av 1 apelsin

 

Garnerning:

50 g smält choklad

En klick smör

Kokos

 

Gör så här:

Smält smöret och låt svalna.

Ös upp sockret i en bunke och vispa i äggen, ett i taget.

Blanda vetemjöl och bakpulver och blanda i äggsmeten. Tillsätt salt. Saft och rivet skal av apelsinen blandas därefter i. Smält chokladen och rör ner.

Smaka av och tillsätt eventuellt lite kakao.

Häll smeten i en form med avtagbara kanter.

Grädda lite längre ner i ugnen ca 40 min i 175 grader.

 

När kakan svalnat blandar du den smälta chokladen
med lite smör och stryker på kakan.

Garnera med lite kokos.

Smaskens!



Adjö.


Kommentarer
Postat av: julia

ja, men hade jag fått chansen att fota den igen, hade jag gjort annorlunda :) men man kan inte göra allt rätt :)

kakan ser jätte god ut! :)

2010-10-26 @ 23:32:31
URL: http://jeia.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh, det är så gott med choklad. :P

Föresten, vad tycker du om min blogg? Då menar jag inte designen som jag nyss har ändrat efter en omröstning på hur den skulle se ut, utan innehållet. Jag försöker få fler läsare så jag undrar om du vill göra bloglovinbyten? ;)

2010-10-27 @ 18:18:20
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Postat av: Catrins Garderobstankar

Jag ångrar lite att jag läste din blogg innan jag ätit middag.. ;)



Och tack, vad kul att du gillar headern! Jag tycker att din är väldigt fin & pysslig. Den ger rätt känsla i förhållande till vad du skriver om. Men det är klart att man vill ha lite förändring ibland.



Kram!

2010-10-28 @ 15:50:07
URL: http://garderobstankar.blogspot.com/
Postat av: Jenni

Låter gott, måstes provas när vi kommit i ordning i huse

2010-11-02 @ 14:24:55
URL: http://flumrutan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0